Sociálně právní poradenství pro zrakově postižené občany- Olomouc, Odborné sociální poradenství (§ 37)
Forma sociální služby
Terénní / Ambulantní
Komu je služba určena
- osoby se zrakovým postižením
Věkové skupiny
- Senioři (od 65 let)
- mladší senioři (65 – 80 let)
- mladí dospělí (19 – 26 let)
- dorost (16 – 18 let) - od 16 let
- dorost (16 – 18 let)
- dospělí (27 – 64 let)
- starší senioři (nad 80 let)
Kontaktní údaje na službu
- Identifikátor sociální služby: 250040188
- Druh služby: Odborné sociální poradenství (§ 37)
- Adresa: I. P. Pavlova 184/69,77900 Olomouc
- Telefon: 585 427 750
- E-mail: olomouc-odbocka@seznam.cz
- Web: www.sons.cz
Popis sociální služby
1. Komu je služba určena
Služby jsou poskytovány osobám se zrakovým postižením od 16 let a rodinným příslušníkům (osobám blízkým) jednajícím v zájmu těchto osob. Jedná se o základní a odborné sociální poradenství, směřující k řešení nepříznivé sociální situace vzniklé nebo hrozící v důsledku zrakového postižení (podle § 37 odst. 3 zákona č. 108/2006 Sb.).
2. Smysl, poslání a cíl služby
MOTTO: Nejsme organizace, která za nevidomé rozhoduje a jedná; jsme nevidomí občané, kteří rozhodují a jednají sami za sebe.
Problém ztráty zraku není v nevidomosti samotné, ale v tom, že o ní veřejnost téměř nic neví, a proto se jí bojí.
Poskytováním služby odborného sociálního poradenství se snažíme docílit co největšího rozvoje samostatnosti a nezávislosti osob se zrakovým postižením, motivujeme osoby se zrakovým postižením k takovým postupům a činnostem, které nevedou k dlouhodobému setrvávání nebo prohlubování nepříznivé sociální situace.
Poskytujeme poradenství, pomoc a podporu těm, kteří se ocitají v důsledku svého zrakového postižení v tíživé sociální situaci nebo jsou takovouto situací ohroženi.
Sociální poradny SONS ČR usilují zejména o to, aby lidé se zrakovým postižením netrpěli neznalostí svých práv a povinností, aby měli dostatek informací o dostupných službách a byli schopni vyjádřit své potřeby a efektivně hájit svá práva a oprávněné zájmy.
Konečným cílem je nezávislý a soběstačný člověk se zrakovým postižením plně integrovaný do společnosti, schopný samostatně a kvalifikovaně spravovat své záležitosti.
3. Nabízené činnosti
* Základní poradenství – poskytnutí informace, rady nebo podpory při výběru druhu sociální služby podle potřeb uživatele, v oblasti základních práv a povinností v souvislosti s poskytováním sociálních služeb, zprostředkování navazujících služeb a potřebných kontaktů.
* Odborné poradenství v systému sociálního zabezpečení (dávek pomoci v hmotné nouzi a dávek sociální péče, dávek státní sociální podpory, důchodového pojištění, zdravotního a nemocenského pojištění), odborné poradenství v oblasti příspěvků a možností získání kompenzačních pomůcek pro zrakově postižené.
* Periodické vydávání informačního zpravodaje v Braillově písmu, zvětšeném černotisku, ve zvukové podobě a rozesílaného e-mailem.
Zásady poskytování služeb: • individuální přístup ke klientům • aktivita a partnerství • nestrannost a nezávislost • svobodná volba klientů • úcta k lidské důstojnosti • samostatnost • bezpečí klientů • diskrétnost a bezplatnost v souladu s obecně platnými normami.
4. Specifika služby
Služba je poskytována v samostatné kanceláři sídla odbočky nebo v terénu v souvislosti s pomocí při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí (např. vyřizování příspěvku na pomůcku či dávek na odb. sociálních věcí).
Poradenství probíhá prostřednictvím osobní návštěvy, písemně, e-mailem nebo telefonicky.
* Sociální pracovnice na základě stupně zrakové vady informuje uživatele o možnostech a druhu státní sociální pomoci a podpory.
* Pomáhá při vypisování žádostí a jiných písemností.
* Doprovází a pomáhá při jednání klienta na úřadě, u posudkového či odborného lékaře.
* Na vyžádání poskytuje pracovník uživateli potřebné informace ve zvětšeném písmu, v Braillově písmu, v digitální podobě (které si uživatel přečte pomocí zvětšovacího programu nebo pomocí hlasové syntézy ve svém PC).
* Informuje a odkazuje na možnosti dostupnosti knih ve zvukové podobě nebo v Braillově písmu apod.
* Vchod do budovy je opatřen zvukovým navigačním majáčkem, který usnadňuje těžce zrakově postiženým lidem orientaci.
* Pracoviště jsou vybavena PC se speciálním SW pro zrakově postižené, elektronickými pomůckami s hlasovým výstupem a dalšími pomůckami vhodnými pro cílovou skupinu. Vybavení je k dispozici klientům v případě potřeby zajistit si soukromí při čtení vlastních dokumentů. Tato specifika služby směřují ke zvýšení samostatnosti, nezávislosti a soběstačnosti osob se zrakovým postižením, a to rozvojem jejich schopností a dovedností.
Časový rozsah poskytování služeb
-
Terénní
-
Úterý : 09:00-14:00 - dle osobní domluvy s klienty a dle dostupnosti
-
-
Ambulantní
-
Pondělí : 12:00-16:30 Čtvrtek : 09:00-16:30
-
Úhrada za služby
NEPLACENÁ SLUŽBASlužba je dle zákona č. 108/2006 Sb. poskytována bezplatně.
Fakultativní činnost
NEArchitektonická bezbariérovost
ANOU vchodu do budovy je akustický majáček, zvonek s Braillovým písmem.
Název poskytovatele
Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR, zapsaný spolek
IČ poskytovatele
65399447
Kontaktní údaje na poskytovatele
- Adresa: Krakovská 1695/21,11000 Praha
- Telefon: 221462462
- E-mail: prezident@sons.cz
- Web: www.sons.cz