Katalog poskytovatelů sociálních služeb a vybraných zdravotních služeb v Olomouckém kraji

Centrum duševního zdraví Přerov, Centrum duševního zdraví (§ 70a)

Forma sociální služby

Terénní / Ambulantní

Komu je služba určena

  • osoby s chronickým duševním onemocněním

Věkové skupiny

  • dorost (16 – 18 let) - 0
  • mladší senioři (65 – 80 let)
  • dospělí (27 – 64 let) - 82
  • mladí dospělí (19 – 26 let)
  • mladší senioři (65 – 80 let) - 22
  • starší senioři (nad 80 let) - 0
  • dorost (16 – 18 let)
  • dospělí (27 – 64 let)
  • mladí dospělí (19 – 26 let) - 8
  • starší senioři (nad 80 let)

Kontaktní údaje na službu

Popis sociální služby

1. Komu je služba určena

Služba je určena osobám s chronickým duševním onemocněním z okruhu psychóz (zejména schizofrenie, těžké deprese) a osobám ohroženým rozvojem duševního onemocnění ve věku od 16 let a jejich osobám blízkým.

- Osoby se závažným duševním onemocněním (SMI)

- Osoby ohrožené rozvojem závažného duševního onemocnění

- Osoby v krizi s akutními psychickými obtížemi

2. Smysl, poslání a cíl služby

Posláním služby je podporovat osoby s chronickým duševním onemocněním a osoby, které jsou duševním onemocněním ohroženy a jejich osoby blízké tak, aby mohly vést plnohodnotný život podle svých představ – zejména podporou nezávislosti a samostatnosti ve zvládání každodenních činností, podporou žádoucích změn, k nimž došlo v důsledku léčby, posílením osobních kompetencí a schopností

Směrem ke klientům:
• Prevence a zkracování hospitalizací
• Podpora klienta na cestě ke zotavení
Směrem k veřejnosti:
• Destigmatizace osob se zkušeností s duševním onemocněním

3. Nabízené činnosti

Nositeli programu CDZ jsou zdravotní a sociální pracovníci multidisciplinárního týmu. Členové týmu budou:
• poskytovat popsané služby týmově na bázi principů multidisciplinarity
• všichni členové týmu budou pracovat v terénu i ambulantně, přičemž z více než 50% v přímé péči v přirozeném prostředí klientů
• pracovat dle principů case managementu
• sdílet péči o klienty a spolupracovat při poskytování služeb
• vzájemně konzultovat a aktivně participovat v týmovém řešení případů
Základní činnosti při poskytování sociálních služeb:

a) nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností vedoucích k sociálnímu začlenění: 1. nácvik a podpora nacházení silných stránek osoby s cílem podpory v jejím zotavení a uschopnění vedoucí k sociálnímu začleňování, 2. nácvik a podpora plánování běžných i mimořádných činností dne, 3. nácvik obsluhy běžných zařízení a spotřebičů, 4. nácvik péče o domácnost, zejména péče o oděvy, úklid, drobné údržbářské práce, chod kuchyně, nakupování, 5. nácvik péče o vlastní osobu, děti nebo další členy domácnosti, 6. nácvik samostatného pohybu včetně orientace ve vnitřním i venkovním prostoru, 7. nácvik dovedností potřebných k úředním úkonům, například vlastnoručního podpisu, 8. nácvik dovedností k identifikaci vlastních rizikových situací a nastavení péče o vlastní osobu v oblasti duševního zdraví a pohody jako prevence sociálního vyčleňování, a to i za podpory zprostředkování vlastní zkušenosti se zotavením,

b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím: 1. podpora usnadnění vstupu a udržení si studia, zaměstnání, bydlení, zdravotní a jiné specializované péče, zájmových aktivit a zapojení do svépomocných skupin, 2. nácvik chování v různých společenských situacích, 3. nácvik běžných a alternativních způsobů komunikace, kontaktu a práce s informacemi,

c) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti: 1. zprostředkování nebo podání informací o dopadu duševního onemocnění do života osoby, její rodiny i okruhu blízkých osob, 2. upevňování získaných motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností, 3. včasná detekce a intervence u osob s duševním onemocněním nebo v riziku jeho rozvoje, včetně provádění asertivního vyhledávání a kontaktování těchto osob, 4. podpora při mapování potřeb s cílem snížení rizikového chování u osob s nařízeným ochranným léčením,

d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí: 1. podávání informací o možnostech získávání finanční i odborné podpory, 2. informační servis a zprostředkovávání služeb, 3. pomoc při komunikaci vedoucí k uplatňování práv a oprávněných zájmů, při přímém zapojení do aktivit na obhajobu vlastních práv nebo práv skupiny osob, se kterou se osoba ztotožňuje,

e) sociálně terapeutické činnosti: socioterapeutické činnosti, jejichž poskytování vede k rozvoji nebo udržení osobních a sociálních schopností a dovedností podporujících sociální začleňování osob.“.

4. Specifika služby

Popis služeb a jejich zajištění
1) Mobilní služby
Jedná se o služby poskytované v přirozeném prostředí klienta, které poskytují členové multidisciplinárního týmu buďto společně nebo jednotlivě (dle stavu a potřeb pacienta). Jedná se o přímou práci s pacientem, ale i o práci s jeho bezprostředním okolím, především s jeho rodinou a dalšími relevantními osobami a institucemi. Cílem výjezdu ke klientovi je zdravotní, zdravotní a sociální nebo sociální intervence.

2) Denní služby (služby denní péče)
Služby denní péče jsou poskytovány v Denní místnosti v budově CDZ. Hlavním smyslem této služby je snaha pomoci pacientovi vyjít ze sociální izolace, nabídnout mu možnost komunikace s jinými pacienty i s členy týmu CDZ a snaha pacienta aktivizovat, zapojit jej do rehabilitačních a resocializačních aktivit. Cílem je redukce funkčního postižení a zotavení – tj. kvalitní fungování i s chronickým onemocněním.

3) Krizové služby
CDZ Přerov poskytuje krizové služby pacientům v péči CDZ, tj. cílovým skupinám pacientů s SMI a pacientů s ohrožením rozvoje SMI (tj. v rámci včasné intervence).
Cílem služby je podpora zvládnutí rozvíjející se krize a předejití hrozící hospitalizaci. Intervence jsou poskytovány především v prostředí klienta/pacienta, případně v místě CDZ. Krizová intervence nemusí být vždy indikována jen zhoršením zdravotního stavu, ale může jít i o narušení vztahů pacienta s jeho okolím, které by mohlo bezprostředně vést k zhoršení jeho sociální izolace a fungování v běžném životě.

4) Další služby
a. Služby psychiatra
b. Služby klinického psychologa
c. Služby psychoterapeutické
d. Podpora svépomocných aktivit

Časový rozsah poskytování služeb

  • Terénní
    • Pondělí  :  7:30-16:00  -  16:00 - 18:00 krizová služba
      Úterý  :  7:30-16:00  -  16:00 - 18:00 krizová služba
      Středa  :  7:30-16:00  -  16:00 - 18:00 krizová služba
      Čtvrtek  :  7:30-16:00  -  16:00 - 18:00 krizová služba
      Pátek  :  7:30-16:00  -  16:00 - 18:00 krizová služba
  •  
  • Ambulantní
    • Pondělí  :  7:30-16:00  -  16:00 - 18:00 krizová služba
      Úterý  :  7:30-16:00  -  16:00 - 18:00 krizová služba
      Středa  :  7:30-16:00  -  16:00 - 18:00 krizová služba
      Čtvrtek  :  7:30-16:00  -  16:00 - 18:00 krizová služba
      Pátek  :  7:30-16:00  -  16:00 - 18:00 krizová služba
  •  

Úhrada za služby

NEPLACENÁ SLUŽBA

Služba je poskytována zdarma.

Fakultativní činnost

NE

Architektonická bezbariérovost

ANO

Služba je poskytována:
• Ambulantní formou na adrese Wurmova 3662/7a, 750 02 Přerov
• Terénní formou mimo provozovnu služby (např. bydliště uživatele služby, psychiatrická nemocnice, nemocnice apod.)
Zázemí Centra duševního zdraví se nachází v centru města s dobrou dopravní dostupností. Autobusové zastávky městské hromadné dopravy jsou v blízkosti našeho zařízení, autobusové a vlakové nádraží je od zařízení vzdáleno cca 10 min. chůze. Přístup do budovy je bezbariérový.
Organizace dbá na bezpečnost při poskytování sociální služby (vyznačené únikové cesty, protipožární zařízení, protipožární směrnice na každém patře, proškolený personál v oblasti BOZP a PO).
Některé kulturní či sportovní a jiné akce se odehrávají mimo výše uvedené prostory v závislosti na náplni jednotlivých akcí.
Organizace využívá k poskytování sociální služby 1 vlastní osobní automobil a 7 pronajatých.

Název poskytovatele

Duševní zdraví, o.p.s.

IČ poskytovatele

27836886

Kontaktní údaje na poskytovatele