Katalog poskytovatelů sociálních služeb a vybraných zdravotních služeb v Olomouckém kraji

Sociální rehabilitace, Sociální rehabilitace (§ 70)

Forma sociální služby

Terénní / Ambulantní

Komu je služba určena

  • rodiny s dítětem/dětmi
  • osoby s kombinovaným postižením

Věkové skupiny

  • starší děti (11 – 15 let)
  • dospělí (27 – 64 let) - Děti a dospělí od 7 do 26 let a jejich rodiny.
  • mladí dospělí (19 – 26 let)
  • mladší děti (7 –10 let) - Děti a dospělí od 7 do 26 let a jejich rodiny.
  • dorost (16 – 18 let)

Kontaktní údaje na službu

  • Identifikátor sociální služby: 9668227
  • Druh služby: Sociální rehabilitace (§ 70)
  • Adresa: Wellnerova 1215/1,77900 Olomouc
  • Telefon: +420 777 678 693
  • E-mail: tomas@modry-kruh.cz
  • Web: http://modry-kruh.cz/

Popis sociální služby

1. Komu je služba určena

Posláním sociální rehabilitace MODRÉHO KRUHU z.s. je podpora jedinců s poruchou autistického spektra (dále jen "PAS"), případně s dalším přidruženým postižením, a jejich rodin, které jsou ohroženy nepříznivou sociální situací (zejména nepříznivým vývojem dítěte).

cílová skupina: osoby s kombinovaným postižením a rodiny s dítětem/dětmi

Osoby s kombinovaným postižením - jedná se o osoby s PAS (včetně kombinace PAS s jiným přidruženým zdravotním postižením) ve věku 7-26 let.

Rodiny s dítětěm/dětmi - s ohroženým vývojem v důsledku nepříznivé sociální situace rodiny.

2. Smysl, poslání a cíl služby

Naší vizí je pomoci zajistit odpovídající vzdělávání a plnohodnotný život pro osoby s PAS a jejich rodiny z Olomouce a blízkého okolí. Umožnit osobám s PAS rozvinout takové klíčové dovednosti, které povedou ke zvládání sebeobslužných dovedností, sociální interakci a komunikaci včetně zvýšení samostatnosti a nezávislosti na svém okolí. Podpořit sociální začlenění jedinců s PAS (uplatnitelné v přirozeném prostředí, komunitě, ale i širším prostředí).

Naučit rodiny osob s PAS přecházet problémovému chování jedinců s PAS vycházejícímu z funkčního hodnocení chování. Naučit a aplikovat metody a techniky nácviku sociálních dovedností vycházející  z přístupů podložených vědeckými důkazy (Evidence Based Practice) zahrnující nácvik sociálně-komunikačních dovedností a sebeobslužné dovednosti v různých kontextech.

Výše uvedené cíle jsou v interních dokumentech sociální služby zpracovány na cíle krátkodobé (stanovené na půl roku) a odpovídají potřebám jednotlivých uživatelů služby.

3. Nabízené činnosti

Naplnění základních činností ze zákona:

A) Nácvik dovedností pro zvládání péče o vlastní osobu, soběstačnosti a dalších činností vedoucích k sociálnímu začleňování

- nácvik obsluhy běžných zařízení a spotřebičů, např.: nácvik dovedností v rámci běžných funkčních domácích spotřebičů jako je zejména telefon, počítač, televize, tablet, ale i kuchyňské spotřebiče (mikrovlná trouba, žehlička, apod.) nebo zařízení potřebných k životu v komunitě (zejménavyužití bankomatů, ale i elektronika nezbytná pro vyřízení požadavků na poště, nádraží apod.)

- nácvik péče o domácnost, například péče o oděvy, úklid, drobné údržbářské práce, chod kuchyně, nakupování, např: nácvik dovedností specifických pro udržování domácnosti, zejména rozvíjení a podpora dovedností manipulovat s oblečením přiměřeným způsobem (praní, ruční čištění, sušení, žehlení, skládání a ukládání na příslušné místo); rozvíjení a podpora dovedností potřebných pro přípravu jednoduchých pokrmů; péče o kuchyni včetně nácviku manipulace s kuchyňskými pomůckami, seznámení se zásadami bezpečnosti při práci v kuchyni a přípravě pokrmů; rozvíjení a podpora dovedností potřebných pro nakupování (např. příprava nákupního seznamu, bezpečná doprava do obchodu, výběr potravin/předmětů, možnosti platby, ukládání nákupu apod.); podpora dovedností péče o květiny vyskytující se v domácnosti (sázení, péče, příp. sklízení plodů; rozvoj dovedností potřebných pro běžný úklid domácnosti (manipulace se smetákem, mopem, kbelíkem, kartáčem a dalšími pomůckami nezbytnými pro základní úklid domácnosti); v rámci drobných údržbářských prací je myšleno zejména dočasné zamezení zhoršení stavu v nezbytných případech (např. vypnutí pojistek, uzávěr vody apod.).

- nácvik péče o děti nebo další členy domácnosti, např.: specifický nácvik takových dovedností, které umožňují uživateli služeb starat se o dítě (např. hygienické návaky, příprava stravy, oblékání dítěte), postarat se o členy rodiny (např. péče o nemocného - základní ošetřování), dodržování zdravotních omezení u blízkých osob (zejména specifika diet, braní léků apod.), včetně péče o domácího mazlíčka (zajištění potravy, veterinární péče, základy výcviku zvířat).

- nácvik samostatného pohybu včetně orientace ve vnitřním i venkovním prostoru, např.: nácvik dovedností k získání znalostí a dovedností pohybovat se v komunitním prostředí bezpečně a s jistotou tak, aby si uživatel mohl zajistit a vyřídit v případě potřeby své záležitosti na různých místech (obchod, pošta, úřad, lékař), a to jak v rámci cesty na místo, ale i při orientaci v budově.

- nácvik dovedností potřebných k úředním úkonům, například vlastnoručního podposu apod.: specifický nácvik dovedností směřující k rozvoji smostatnosti při základních úředních úkonech, jako je např. vyplnění žádosti, formuláře, jejich podání apod.

B) Zprostředkování kontaktu se společenským prostředí

- doprovázení dospělých do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na zájmové aktivity a doprovázení zpět, např.:osvojování některých specifických dovedností souvisejících s navazováním kontaktu se sociálním prostředím (např. čtení popisků, instruktážních tabulí, vizitek aj.; orientace v komunitním prostředí související s prostředím školy, školeského zařízení, zaměstnání, u lékaře a v případě dalších zájmových aktivit).

- nácvik schopnosti využívat dopravní prostředky, např.: nácvik dovedností potřebných k cestování městskou hromadnou dopravou i jinými způsoby dopravy (orientace v jízdních řádech, nákup jízdenek, seznámení s pravidly přepravního řádu, orientace na nástupišti, specifika komunikace s řidičem, prodejcem, dopravcem, spolucestujicími aj.).

- nácvik chování v různých společenských situacích, např.: rozvoj specifických dovedností k získání jistoty při zvládání společenských situací, např. dovednosti potřebné k nákupu, na poště, na úřadě, v bance, u lékaře aj.

- nácvik běžných a alternativních způsobů komunikace, kontaktu a práce s informacemi, např: rozvoj dovedností potřebných k nácviku, udržení či obnovení kontaktů uživatele s komunitou prostřednictvím běžných nebo alternativních způsobů komunikace včetně práce s informacemi, které slouží k sociálnímu začlenění uživatelů do komunity; rozvoj dovedností k získání jistoty při vyhledávání a vyhodnocování informací z okolí.

C) Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti

- upevňování získaných motorických, psychických a sociálních schopností a dovedností, např.: nácvik, rozvoj a upevňování schopností a dovedností k nabývání nových rolí v nejrůznějších oblastech života (např. podpora psychomotorického vývoje v souvislosti s pracovním uplatněním v komunitním prostředí, s rozvojem zájmových aktivit uživatele, s rozvojem komunikačního potenciálu uživatele, s možností plánovat a naplňovat své osobní cíle a poteřby apod.).

D) Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí

- podávání informací o možnostech získávání rehabilitačních a kompenzačních pomůcek, např.: poskytování podpory a informací o možnostech uživatele při získávání rehabilitačních a kompenzačních pomůcek (a to zejména podpora při zjiš´tování informací ohledně úhrad pomůcek pojiš´tovnou, podpora při jednání s lékaři, pojiš´tovnou, půjčovnami a specializovanými prodejnami); pracovníci zprostředkovávají uživateli kontakt s dalšími sociálními službami, které mohou pomoci situaci uživatele řešit.

- informační servis a zprostředkování služeb, např.: poradenské aktivity i přímé jednání v zájmu uživatele služeb (činnost zahrnuje např. poskytování informací o možnostech řešení uživatelovy situace, informování uživateleo jeho právech a způsobu jejich uplatňování, podpora při porozumění situaci a orientace v problému, podpora při vyjednávání v zájmu uživatele se službami, institucemi, lidmi z okolí uživatele, příprava písemností pro důležitá jednání).

4. Specifika služby

Časový rozsah poskytování služeb

  • Terénní
    • Pondělí  :  8:00-11:00  -  Po domluvě možno 11:00 - 16:30; Sociální pracovník Pondělí 11:00 - 12:00
      Úterý  :  8:00-11:00  -  Po domluvě možno 11:00 - 16:30.
      Středa  :  8:00-11:00  -  Po domluvě možno 11:00 - 16:30; Sociální pracovník Pondělí 11:00 - 12:00
      Čtvrtek  :  8:00-11:00  -  Po domluvě možno 11:00 - 16:30.
      Pátek  :  8:00-11:00  -  Po domluvě možno 11:00 - 16:30.
  •  
  • Ambulantní
    • Pondělí  :  8:00-11:00  -  Po domluvě možno 11:00 - 16:30; Sociální pracovník Pondělí 11:00 - 12:00
      Úterý  :  8:00-11:00  -  Po domluvě možno 11:00 - 16:30
      Středa  :  8:00-11:00  -  Po domluvě možno 11:00 - 16:30; Sociální pracovník Pondělí 11:00 - 12:00
      Čtvrtek  :  8:00-11:00  -  Po domluvě možno 11:00 - 16:30
      Pátek  :  8:00-11:00  -  Po domluvě možno 11:00 - 16:30
  •  

Úhrada za služby

NEPLACENÁ SLUŽBA

Služby jsou poskytovány bezplatně.

Fakultativní činnost

NE

Architektonická bezbariérovost

ANO

Prostory ambulantní služby a kontaktní místo terénní služby se nachází na adrese Wellnerova 1, v Olomouci, v 1. patře polyfunkčního domu s výtahem.

Název poskytovatele

MODRÝ KRUH z.s.

IČ poskytovatele

06983481

Kontaktní údaje na poskytovatele